ابرکوه

فرصتی برای شناخت این نگین نتراشیده

ابرکوه

فرصتی برای شناخت این نگین نتراشیده

جغرافیا و اقلیم:



وسعت، مختصات جغرافیایی،ارتفاع از سطح دریا، اقلیم ، آب و هوای ،درجه حرارت ،بارندگی، جهت وزش باد ،جمعیت،کشاورزی ،فعالیت

ابرکوه یکی از شهرستانهای استان یزد می باشد که در جنوب غربی شهرستان تفت و استان یزد واقع شده است. این شهرستان از شمال محدود است به شهرستان صدوقِ استان یزد و شهرستان شهرضا استان اصفهان، از شرق به شهرستان خاتمِ یزد و از غرب و جنوب به شهرستان آبادهِ استان فارس.

وسعت ابرکوه 5641 کیلومترمربع می باشد و در مختصات جغرافیایی 52 درجه و 58 دقیقه شرقی و 30 درجه و 46 دقیقه شمالی و با 1550 متر ارتفاع از سطح دریای آزاد واقع شده است.

از نظر توپوگرافی، دشت ابرکوه جزئی از فلات خشک مرکزی ایران است که رشته کوههای زاگرس چون حصاری انتهای این دشت را در جهت غرب و جنوب در بر می گیرد و کَفه ( کویر) ابرکوه با کمتر از 1450 متر پست ترین محل این حوزه است.

ابرکوه دارای اقلیم گرم و خشک بیابانی می باشد. آب و هوای شهر در مقیاس عمومی ، ویژگیهای اقلیمی مناطق کویری درون فلاتی ایران را داراست و از مشخصات آن، کمیِ بارندگی ، دامنه نوسان حرارتی کم و بیش زیاد و خشکی می باشد.

بیشترین درجه حرارت متوسط مربوط به ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور بوده و به صورت نسبی این 4 ماه از سال از نظر دما متمایز از سایر ماههای سال هستند. همچنین ماههای آذر ،دی ، بهمن ، بطور نسبی خنک ترین ماههای سال هستند. بیشترین درجه حرارت، 1/39 درجه مربوط به مردادماه و حداقل آن مربوط به بهمن و اسفندماه با 4/0 درجه سانتیگراد ثبت گردیده است.

بیشترین میزان بارندگی ماهیانه مربوط به ماههای بهمن و فروردین و بین 5/15 – 12 میلی متر می باشد.*

جهت وزش باد غالب در استان، شمال غربی ـ جنوب شرقی می باشد. بیشترین سرعت وزش باد در این شهر از اواسط ماه اسفند تا اواسط ماه مهر بین 8 تا 10 نات می باشد. وضعیت اجتماعی:

بر اساس آخرین سرشماری در سال 1375 جمعیت خانوارهای ساکن شهر ابرکوه، 19164 نفر و بر اساس آمار کلی ،جمعیت شهرستان در حدود 43500 نفر می باشد. دین مردم این شهرستان اسلام و مذهب ایشان شیعه است.در زمینه کشاورزی، عمده ترین سطح زیر کشت ابرکوه مربوط به گندم، و پسته دومین محصول عمده ابرکوه است. از محصولات باغی ابرکوه می توان زردآلو ، انار و انگور را نام برد.*

از کل جمعیت شاغل ابرکوه در بخش‌های عمده فعالیت، 8/12 درصد در بخش کشاورزی، 2/29 درصد صنعت ، و 58 درصد در بخش خدمات مشغول فعالیتند.

سوابق و پیشینه تاریخی: از نظر تقسیمات کشوری ابرکوه قبلاً جزئی از شهرستان یزد از استان بزرگ اصفهان بوده (تا سال 1332) و سپس در سال 1332 به استان فارس ( شهرستان آباده ) ضمیمه گردید . درسال 1367 این شهر به عنوان بخشی از شهرستان تفت از استان یزد درآمد و در سال 1373طبق آخرین تقسیمات کشوری مستقلاً یکی از شهرستانهای یزد با مرکزیت ابرکوه گردید .

نظرات 4 + ارسال نظر
احسان پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:36 ب.ظ

وبلاگ جالبی دارید واین علاقه به ابرکوه قابل تحسینه

مرجان سعیدی پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 02:02 ب.ظ

عالیه ولی عکس ها کمه

حمیدی پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 02:04 ب.ظ

درمورد قنات های ابرقو هم مطلب بزارید

ناطق سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:31 ب.ظ

سایت عالی هست.نیاز داشتم .استفتده کردم.فقط اطلاعات کلی و آب و هوایی و کم داره!!
مرسی
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد